woensdag 30 september 2009

Robin van Kampen



Robin van Kampen: 14 jaar en klaar voor tweekamp tegen Jan Timman
Hang naar steeds beter worden

De 14-jarige Robin van Kampen is onlangs tweede geworden op het EK tot zestien jaar in Italië. Hij is één van de grootste talenten die de schaaksport in Nederland heeft. Zijn prestaties en talent zijn voorlopig alleen te vergelijken met die van Jan Timman. Hij speelde al toernooien in onder andere Vietman, Georgië en Turkije. Met de juiste begeleiding kan hij heel ver komen, "maar ik wil er graag een studie bij doen."

De progressie van schaker Robin van Kampen komt goed tot uiting in de diverse NK leeftijdcategorieën: hij werd kampioen tot twaalf jaar op zijn elfde, tot veertien op zijn twaalfde, tot zestien op zijn dertiende en tot twintig op zijn veertiende. Vooral die laatste titel geeft zijn talent aan. Alleen Jan Timman was in 1966 net nog een maandje jonger.
Zijn Jong Oranje status brengt enkele voordelen mee. Robin werkt met twee trainers. "Met Jop Delemarre bekijk ik veel midden- en eindspelposities, hij is erg goed georganiseerd. Met Chuchelov, die ook werkt met veel internationale topspelers, bestudeer ik de openingen. Als ik een partij van me laat zien, weet hij gelijk welke partij van de wereldtop daar een goed praktijkvoorbeeld van is."

Robin houdt van rekenen, heel concreet dus, hij voelt zich thuis in tactische stellingen. Wat stijl betreft, voelt hij zich aangetrokken tot Anand, Topalov en Kasparov. Maar omdat de zwakte vaak in het verlengde van de kracht ligt, ontwijkt hij wellicht te snel de positionele aanpak. "Mijn openingsrepertoire is er inderdaad op gericht dat soort stellingen te vermijden, maar ik probeer toch naar de stelling te spelen, niet naar mijn voorkeur."

En welke psychologische aspecten worden al ingezet? "Ik bekijk mijn tegenstander voortdurend tijdens de partij, lichaamstaal is een informatiebron. Als ik iets voel van een zwakte, spanning door tijdnood of onbekendheid met de stelling, dan pas ik me wel iets aan. Niet te veel, maar toch wel iets."
Verder krijgt hij de opdracht van Chuchelov om meer kwaadheid te genereren voor de partij, dat triggert, dat geeft extra motivatie en concentratie. "Daar ben ik nog niet uit, want ik wil die kwaadheid niet op mijn tegenstander richten, dat moet ook sociaal kunnen."

In december komt een belangrijke ontmoeting met Jan Timman. Tijdens het grote open toernooi in Groningen zal een tweekamp Timman - Van Kampen komen, over vier partijen. Robin van Kampen kijkt uit naar die ontmoeting. "Ik hoop dat we elke partij na afloop goed analyseren, ik kan veel leren van Jan Timman. Hij heeft veel matches gespeeld, met de allerbesten, hij was ooit tweede van de wereld!
Misschien kan hij me die opperste vorm van concentratie uitleggen. En misschien gaan we na afloop samen eten, ik heb nog veel vragen over het schakersleven. De voorbereiding, de spanning, het omgaan met teleurstellingen en natuurlijk ook veel technische dingen."

Dat kunnen dan lange avonden worden, want Jan Timman heeft inderdaad, als één van de weinigen, de top bereikt in harmonie met zijn tegenstanders. En hij kent veel verhalen over 's lands wijs, 's lands eer. Robin van Kampen: "Dat je apenhersenen of geitenogen krijgt voorgeschoteld, stieren- of hanengevechten van dichtbij meemaakt, dat zijn toch ervaringen die ik een best een keer wil meemaken."

door Hans Böhm (bron: de Telegraaf)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten