maandag 28 september 2009

De schakende huisvrouw uit Hoofddorp


Zhaoqin Peng vestigt record met 11 Nederlandse landstitels

Hoofddorp: De buren hadden de voortuin versierd met slingers. Ook van binnen was het huis met slingers voorzien. Groot feest dan ook in de straat waar de familie van Zhaoqin Peng in Hoofddorp woont. De buurt is er trots op dat de schaakster van Chinese afkomst opnieuw - de elfde keer en de tiende maal op rij - de landstitel bij vrouwen veroverde.
Ja, ik weet dat ik nu een record heb gevestigd. Het is nog nooit voorgekomen dat er een vrouwelijke schaker in Nederland elf keer kampioen van Nederland is geworden. Of ik daar trots op ben? Tja, ik ben nogal kritisch op mijzelf. Ik wil me steeds verbeteren en altijd de beste zijn. Maar ik ben wel blij hoor, dat ik opnieuw tot beste schaakster van Nederland ben gekroond. Kampioen worden verveelt nooit, ook als het voor de zoveelste keer is, aldus Peng.
De Hoofddorpse had tijdens het NK in Haaksbergen wel meer tegenstand verwacht van de andere schaaksters. In totaal hadden zich voor het NK vrouwen zes deelneemsters ingeschreven. "Dat is inderdaad niet veel. Ik had gedacht dat zij sterker zouden zijn. Maar opnieuw moet ik concluderen dat ik, met mijn 41 jaar, nog duidelijk veel te sterk ben voor de rest. Er is wel jong talent, maar op de één of andere manier gaat dat talent verloren. Hoe dat komt? Het lijkt alsof schaken in Nederland voor vrouwen niet zo aantrekkelijk is. Een groot verschil met China. Ik ga nog regelmatig terug naar mijn geboorteland - ik ben in Kanton in het zuiden geboren - en zie dat schaken bij de schoolgaande jeugd, met name bij meisjes, ontzettend populair is. Als men weet dat er een bekende schaakgrootheid een demonstratie komt geven, hangen zij aan je lippen.
Peng verdiende met haar landstitel een geldbedrag van 1.800 euro. Een schijntje als je het vergelijkt met wat de 15-jarige Anish Giri, die de landstitel bij de mannen op zijn naam schreef, krijgt 6.000 euro. De mannen krijgen al jaren een veel hoger geldbedrag. Mij hoor je niet zeuren hoor. Ik ben in Nederland de enige professionele vrouwelijke schaker. Ik heb een A-status verworven en ontvang van het NOC/NSF een inkomen. Het is geen vetpot, maar ik kan me staande houden. Ik kan meedoen aan EK- en WK-toernooien. De schaakbond ondersteunt mij daar nog bij.
Schaken loopt als een rode draad door haar leven. In haar jeugd in China ontlook dat talent al vrij vroeg. Maar Peng kon tevens aardig voetballen en tafeltennissen. Vooral in dat laatste was zij top. Ik moest op een gegeven moment kiezen. Het werd schaken, hoewel tafeltennissen een nationale sport in China en je misschien meer bekendheid kan krijgen.
Het schaaktalent ontwikkelde zich razendsnel. Van schoolkampioen werd Peng kampioen van de provincie. Daarna behoorde zij al vrij vlot tot de topschaaksters van China. Op haar 20ste profileerde Peng zich internationaal op de Schaakolympiade in het Griekse Saloniki. Haar ster was rijzende. Ik ben halverwege de 90er jaren naar Nederland gekomen, want ik trouwde een Nederlander, met wie ik een zoon kreeg. Later ben ik van hem gescheiden. Nu woon ik al enige tijd met mijn zoon en vriend in Hoofddorp.
Is schaken belangrijk in haar leven, het bestaan van huisvrouw is dat eveneens. Mijn zoon van 9 verdient alle aandacht, net als mijn vriend. Ik vind dat ons huis schoon en opgeruimd moet zijn en dat ik voor ze kook. Tja, het zit in mijn bloed. Het gezin is belangrijk. Als het hen goed gaat, schaak ik ook goed.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten