donderdag 28 mei 2009

Schaaktalent Lars Vereggen


Lars Vereggen (11) uit Molenschot was zes jaar toen zijn opa hem de regels van het schaakspel uitlegde. "Ik vond het meteen hartstikke leuk", zegt hij.

"Je moet bij schaken veel nadenken en daar hou ik van. Het is eigenlijk een oorlogsspel."

Dat hij er ook steengoed in is, bewees Lars afgelopen weekend in Rijswijk. Hij liet ruim vijftig jongens achter zich en werd Nederlands kampioen in de categorie jongens tot en met twaalf jaar. Dat was overigens niet voor het eerst, want twee jaar geleden werd hij in de leeftijdsgroep tot tien jaar ook al een keer Nederlands kampioen.

Het talent van Lars kwam al snel bovendrijven. Dat ging min of meer toevallig, vertellen zijn ouders Ramon en Sandra. "Hij was zes en wij vonden dat hij bij een club moest. We dachten aan een sport of zo, maar toen koos hij voor schaken", zegt Sandra.

Ramon: "Wij zijn niet van die schakers, dus wij hadden geen flauw idee. Ik weet nog goed dat ik hem de allereerste keer ging ophalen bij DSC in Dongen. Jan Haast, die hem les gaf, zei: 'We hebben hier te maken met een talentje.' Ik vergeet het nooit."

Lars weet het ook nog: "Ik had het Eerste Stappenboek in een week uit. De meeste kinderen doen daar een jaar over." Inmiddels is hij lid van het Nuvema-talententeam van schaakclub D4 in Oosterhout en speelt hij een paar keer jaar internationale toernooien.

Vader Ramon grinnikt: "Van mij heeft-ie het niet. Ik was vroeger altijd aan het voetballen." Ook niet slecht, want eind jaren tachtig was hij profvoetballer bij Willem II.

Omdat Lars nu het NK heeft gewonnen mag hij in september op uitnodiging van de schaakbond KNSB naar het EK in Italië. "Ik hoop natuurlijk zoveel mogelijk te winnen", lacht hij.

Zijn uiteindelijke doel? "Wereldkampioen worden", zegt hij zonder na te denken. "Maar of dat gaat lukken weet ik niet."

En natuurlijk wil Lars ook zo snel mogelijk grootmeester worden, net als zijn grote voorbeeld, de 14-jarige Robin van Kampen.

Binnenkort is Lars ook live in actie te zien in Oosterhout. "Ze hebben hem gevraagd voor een simultaan-schaakpartij in het kader van 200 jaar Oosterhout." Lars, vol zelfvertrouwen: "Die win ik allemaal."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten